Aktualności

Radom, 21 sierpnia 2024 r.

Komunikat Prasowy

Polski napęd zwrotnicowy Kombudu z nagrodą im. prof. Czesława Jaworskiego

Wyjątkowo mały napęd Kombudu - Rades-1 wyróżniony podczas 15. Międzynarodowych Targów Traka nagrodą SITK RP im. prof. Czesława Jaworskiego, wybitnego polskiego inżyniera. Napęd Rades-1 cechuje się małymi gabarytami i jest jednym z lżejszych na rynku (zaledwie 104 kg). Ułożenie urządzenia równolegle do torów zmniejsza wpływ drgań przenoszonych poprzez tory i przekłada się na mniejsze naprężenia, a co za tym idzie - dłuższą żywotność urządzenia. Ponadto, taka konstrukcja pozwala na

większą swobodę w projektowaniu układu torowego, zwłaszcza w obrębie stacji, gdzie ilość miejsca jest ograniczona.

- Regeneracja napędów zwrotnicowych była jedną z pierwszych usług realizowanych przez Kombud - wówczas jeszcze spółkę cywilną, na początku lat '90-tych. To wówczas zdobyliśmy doświadczenie niezbędne do serwisu, a z czasem zaprojektowania i produkcji tych urządzeń - mówi Kazimierz Frąk, prezes zarządu w Kombud Group S.A.

Sercem napędu i przedmiotem patentu jest sprzęgło trzymania, produkowane na maszynach CNC, częściowo we własnym Centrum Obróbki Mechanicznej. Istotnym elementem napędu jest też koło zębate stożkowej przekładni głównej. Dzięki łukowemu kształtowi zębów, powierzchnia przyporu jest większa, co wydłuża odporność zębów przekładni na ścieranie, a co za tym idzie, zwiększa żywotność urządzenia. Sprzęgło siły nastawczej połączone jest z motoreduktorem, którego elementy zanurzone są w niewielkiej ilości oleju, dzięki czemu mniej się zużywają, a urządzenie funkcjonuje cicho.

Napędy produkowane są w trzech wersjach - rozpruwalnej, nierozpruwalnej oraz nierozpruwalnej z kontrolą iglicy odlegającej. Wersja rozpruwalna, która zapewnia trzymanie z siłą 9,5 kN± 0,5 kN, stosowana na liniach o prędkościach eksploatacyjnych do 120 km/h pozwala na rozprucie zwrotnicy bez uszkodzenia iglic i wewnętrznych elementów napędu. Napęd nierozpruwalny wykorzystywany przy wyższych prędkościach zapewnia trzymanie z siłą 25 kN - 90 kN. Trzecia wersja urządzenia wykrywa próbę rozprucia zwrotnicy w tych rozjazdach, w których nie można zainstalować służącego do tego zazwyczaj, dodatkowego kontrolera, upraszcza montaż i zmniejsza koszt inwestycji. Każda z w/w wersji wykonywana jest w odmianie ze standardową siłą nastawczą wynoszącą 4,8 kN ± 0,5 kN lub podwyższoną do 7 kN ± 0,5 kN.

W urządzeniu stosowany jest silnik trójfazowy. Zgodnie z normą, napęd zapewnia ochronę przed wodą i pyłem w stopniu IP54. Czas przestawienia zwrotnicy wynosi ok. 5 sekund. Wartość skoku suwaka nastawczego wynosi 220 mm. Możliwe jest również wykonanie z innymi wartościami skoku suwaka nastawczego do zastosowań w wielonapędowych układach nastawczych. Nowoczesna i lekka konstrukcja oraz efektywny silnik elektryczny specjalnie zaprojektowany do tego celu, ogranicza zużycie energii.

Absolutną nowością jest możliwość zastosowania wraz z napędem specjalnego modułu pomiarowego, który umożliwia ciągły pomiar oporów przestawiania podczas pracy napędu i przesyłanie ich do centrum diagnostycznego. Możliwość ustawienia progów sił, przy których konieczna jest interwencja personelu utrzymania ułatwia proces eksploatacji. Napęd spełnia wszystkie wymagania instrukcji le 114.

Na potrzeby testów Zakłady Automatyki Kombud wyprodukowały partię 12 napędów zwrotnicowych. Trzy z nich zostały zniszczone podczas prób wytrzymałościowych w Kombudzie (pod prasą o nacisku 100 ton). Trzy wersje zostały przebadane w Instytucie Kolejnictwa, m.in. w komorze klimatycznej o zakresie temperatur od

-40°C do +70°C oraz badania odporności na wibracje i udary w Instytucie Lotnictwa. Przed skierowaniem do badań dwa urządzenia wykonały ponad milion przestawień. Pozwoliło to wprowadzić pierwsze ulepszenia w zakresie konstrukcji.

- Produkcja trwałego, niezawodnego napędu wymaga zebrania dalszych doświadczeń. Z dużą pokorą podchodzimy do tego procesu. Stale obserwujemy i analizujemy pracę naszych urządzeń i na tej podstawie wprowadzamy odpowiednie zmiany. Pandemia COVID-19 i wojna w Ukrainie pokazały jak istotne jest posiadanie własnego przemysłu oraz niezależność w kluczowych obszarach gospodarki. Jednym z takich elementów jest infrastruktura kolejowa - mówi Artur tv1arcinkiewicz, prezes zarządu w Zakładach Automatyki Kombud S.A.

Po okresie dominacji na polskim rynku przez zagranicznych producentów, coraz więcej urządzeń kolejowych jest projektowanych i produkowanych w kraju. Polscy producenci wdrożyli m.in. lokomotywę zasilaną wodorowymi ogniwami paliwowymi (Pesa) rozjazdy dla kolei dużych prędkości (Tracktec, KZN Bieżanów}, wyspecjalizowane dźwigi do przewozu rozjazdów (KZN Bieżanów} czy systemy sterowania zgodne z ETCS (Kombud}.

We wrześniu Rail-tv1il z Grupy Kombud zaprezentował w pełni automatyczną linię do produkcji eurobalis, zaprojektowanych przez polskich inżynierów w standardzie ETCS, które w ułamku sekundy przekazują telegram do pociągu jadącego z prędkością nawet do 500 km/h.

Kombud Group S.A. łączy dynamiczne firmy dostarczające rozwiązania cyfrowe dla branży infrastruktury krytycznej i przemysłu. Spółka powstała w wyniku połączenia Zakładów Automatyki Kombud - wiodącego krajowego producenta systemów sterowania ruchem kolejowym oraz Rail-Mil Group, polskiej firmy działającej w obszarze elektroniki i automatyki przemysłowej. Połączony potencjał technologiczny i kapitałowy stawia Grupę w gronie liderów na rynku sterowania ruchem kolejowym w Europie Środkowej.

Przez ponad 30 lat działalności Grupa Kombud zrealizowała ponad 250 komputerowych systemów stacyjnych dla kolei i metra oraz ponad 2000 systemów zabezpieczenia ruchu Szerokotorowej, a także obydwu liniach warszawskiego Metra. Ponad 550 pracowników, w tym 330 inżynierów tworzy, prezentuje i wdraża nowoczesne rozwiązania przeznaczone dla metra i kolei, w oparciu o europejskie standardy ERTMS oraz ETCS. Grupa Kombud jest producentem systemu rmCBTC®, który pozwala na autonomiczny ruch pociągów oraz m.in. eurobalis, programatorów, koderów LEU oraz innych podzespołów elektronicznych.

Dodatkowych informacji udziela:

Michał Kudła,

e-mail: [email protected]

Radom, 9 sierpnia 2024 r.

Komunikat Prasowy

Zautomatyzowana linia do produkcji Eurobalis dla Kolei Dużych Prędkości i Metra.

70 dziennie i 17 tysięcy Eurobalis rocznie - to zdolność produkcyjna nowej, w pełni zautomatyzowanej linii uruchomionej w Warszawie przez Rail-Mil, spółkę z Grupy Kombud. Eurobalisy, elektroniczne urządzenia zaprojektowane przez polskich inżynierów w standardzie ETCS w ułamku sekundy przekazuje telegram do pociągu jadącego z prędkością nawet do 500 km/h. Wartość globalnego rynku systemów sterowania ruchem kolejowym ma osiągnąć w 2028 roku ponad 13 mld dolarów. Pierwszych 300 Eurobalis zostało zabudowanych w tunelach warszawskiego Metra.

To pierwsza Eurobalisa całkowicie zaprojektowana i produkowana w Polsce. Posiadany certyfikat pozwala na jej stosowanie na kolejach, w szczególności Kolejach Dużych Prędkości oraz liniach metra na całym świecie.

- Dzięki pełnej automatyzacji produkcji jesteśmy bardzo konkurencyjni pod względem jakości. Nasza linia posiada czteroetapowy system testowania jakości, w tym testery własnej produkcji oraz rzeczywistą antenę pojazdową. Ponadto, wprowadziliśmy unikalna funkcję elektronicznego blokowania balis, co umożliwia ich zabudowę w stanie zablokowanym (niewidocznym dla pociągu). Dzięki temu unika się stosowania ekranów przykrywających balisę w trakcie instalacji systemu - mówi Dobromir Jasiński, kierownik projektu w Rail-Mil.

Linia produkcyjna porusza się w tempie 6 minut na etap. Ten czas jest konieczny do zaprogramowania balisy, kalibracji anten oraz wypełnienia obudowy specjalną żywicą, której skład stanowi tajemnicę firmy. Zastosowana metodyka Poka-Yoke do konstrukcji obudowy zapewnia każdorazowo właściwe ułożenie karty elektronicznej oraz idealne pozycjonowanie anteny, której środek musi być umieszczony w torze z dokładnością co do kilkunastu milimetrów. Uzupełnieniem produkowanych w Rail-Mil balis jest przenośny programator pozwalający na programowanie lub dezaktywację balis z wykorzystaniem szczeliny powietrznej, bez konieczności przewodowego podłączenia programatora z balisą.

- Jako producent systemów sterowania zauważyliśmy, że na rynku, nie tylko europejskim, istnieje nisza dla dostawców urządzeń elektronicznych wymagających skomplikowanych procedur kolejowej certyfikacji. Upatrujemy tutaj szansy eksportowej, ponieważ dzięki zasadom interoperacyjności podzespoły ETCS mają taką samą specyfikację we wszystkich krajach Unii. Ponadto, wiele krajów spoza Europy przyjmuje europejskie standardy i również jest zainteresowanych naszymi urządzeniami. W szczególności balisy są niezbędne dla wszystkich projektów kolejowych dużych prędkości - mówi Anna Szczygielska, członek zarządu Kombud Group S.A.

W zakładzie powstają dwa typy Eurobalis, przystosowanych do obsługi kolei, Kolei Dużych Prędkości i Metra. Czas ich uruchomienia wynosi poniżej 150 mikrosekund, co oznacza, że mogą przesłać telegram do pociągu jadącego z prędkością nawet 500km/h. Eurobalisa przełączalna (07-BL-TR) wyposażona jest w preinstalowany przewód obsługujący interfejs C, zgodny z subset-036, który pozwala na podłączenie do dowolnego kodera LEU (Lineside Electronic Unirj) wspierającego ten interfejs. Natomiast Eurobalisa stała (07- BL-FX) dodatkowo jest wykorzystywana do określenia położenia pociągu w systemie ETCS L2. W systemie ETCS Ll oraz ETCS Limited Supervision Eurobalisa komunikuje się z systemem zależnościowym za pośrednictwem LEU i przesyła informacje o sytuacji ruchowej do komputera pokładowego znajdującego się na pociągu. Własne urządzenie LEU produkuje również Rail-Mil.

W sierpniu Kombud Group poinformował o sfinalizowaniu transakcji, która połączyła dwóch wiodących producentów systemów sterowania ruchem kolejowym - Zakłady Automatyki Kombud oraz Rail-Mil Group.

Kombud Group S.A. łączy dynamiczne firmy dostarczające rozwiązania cyfrowe dla branży infrastruktury krytycznej i przemysłu. Spółka powstała w wyniku połączenia Zakładów Automatyki Kombud - wiodącego krajowego producenta system6w sterowania ruchem kolejowym oraz Rail-Mil Group, polskiej firmy działającej w obszarze elektroniki i automatyki przemysłowej. Połączony potencjał technologiczny i kapitałowy stawia Grupę w gronie liderów na rynku sterowania ruchem kolejowym w Europie Środkowej.

Przez ponad 30 lat działalności Grupa Kombud zrealizowała ponad 250 komputerowych systemów stacyjnych dla kolei i metra oraz ponad 2000 systemów zabezpieczenia ruchu na przejazdach kolejowych. Komputerowe systemy Kombudu obsługują ruch na Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK), stacjach warszawskiego węzła kolejowego, Linii Hutniczej Szerokotorowej, a także obydwu liniach warszawskiego metra. Ponad 550 pracowników, w tym 330 inżynierów tworzy, patentuje i wdraża nowoczesne rozwiązania przeznaczone dla metra i kolei, w oparciu o europejskie standardy ERTMS oraz ETCS. Grupa Kombud jest producentem systemu rmCBTC®, który pozwala na autonomiczny ruch pociągów oraz m.in. eurobalis, programatorów, koderów LEU oraz innych podzespołów elektronicznych. Przychody spółek z Grupy za 2022 rok wyniosły powyżej 600 mln złotych.

Dodatkowych informacji udziela:

Michał Kudła

tel. 507-774-514

e-mail: [email protected]

Radom, 9 sierpnia 2024 r.

Komunikat Prasowy

Połączenie Zakładów Automatyki Kombud i Rail-Mil Group w nowym holdingu.

Dwie wiodące polskie spółki działające w obszarze rynku kolejowego: Zakłady Automatyki Kombud oraz Rail-Mil Group poinformowały o planowanym połączeniu. Wartość rynku sterowania ruchem kolejowym w Polsce jest szacowana na ok. 3 mld zł rocznie. Celem transakcji jest intensyfikacja działalności badawczo-rozwojowej oraz zwiększenie potencjału spółek z grupy na szeroko pojętym rynku kolejowym i pokrewnych. Porozumienie, zgodnie z przepisami, zostało zatwierdzone przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Wynikiem transakcji będzie połączenie Zakładów Automatyki Kombud oraz spółek wchodzących w skład Rail-Mil Group. Holding pozostanie w rękach dotychczasowych właścicieli obydwu grup.

  • Połączenie jest owocem wieloletniej, bliskiej współpracy oraz zaangażowania obydwu spółek w budowę nowoczesnego oraz bezpiecznego transportu kolejowego – mówi Anna Szczygielska, członek zarządu w Zakładach Automatyki Kombud. – Kolejny etap rozwoju obydwu firm zwiększy potencjał technologiczny i kapitałowy. Jednocześnie umożliwi rozwój w nowych obszarach, zarówno poprzez wspólną ofertę produktową na rynku ETCS, działalność eksportową jak i możliwe akwizycje – dodaje Anna Szczygielska.

  • Wyzwania ostatnich dwóch lat: pandemia i wojna w Ukrainie pokazały wagę krajowych kompetencji w obszarze infrastruktury Transakcja wzmocni nasz potencjał i ofertę firm z grupy w obydwu tych dziedzinach. Dzięki połączeniu wszystkie systemy sterowania będą w większości bazowały na komponentach wytwarzanych wewnątrz Grupy, co daje możliwość zmniejszenia zależności od importu podzespołów – deklaruje Sławomir Jasiński, wiceprezes zarządu Rail-Mil Group.

Fuzja na poziomie holdingu pozwoli zwiększyć szanse i rozłożyć ryzyka w komplementarnych obszarach działalności – od rozwoju technologii, poprzez certyfikacje, sprzedaż oraz wdrożenia i serwis na szeroko pojętym rynku kolejowym i pokrewnych rynkach w Polsce oraz Europie Środkowo-Wschodniej.

W obszarze produktowym grupa będzie posiadała najszersze spośród krajowych producentów portfolio własnych systemów sterowania. Połączony potencjał obydwu firm będzie liczył ponad 500 osób – w tym ponad 300 inżynierów. Przychody spółek z Grupy za 2021 rok wyniosły powyżej 500 mln złotych.

Zakłady Automatyki KOMBUD S.A. są jednym z liderów krajowego rynku systemów sterowania ruchem kolejowym. Przez 30 lat działalności Kombud zrealizował blisko 150 komputerowych systemów stacyjnych oraz ponad 1800 systemów zabezpieczenia ruchu na przejazdach kolejowych. Komputerowe systemy Kombudu obsługują ruch na Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK), stacjach warszawskiego węzła kolejowego, Linii Hutniczej Szerokotorowej, kopalni Bogdanka, bocznicy zakładowej Elektrowni Kozienice, a także najdłuższego – 165 km odcinka linii zarządzanej z jednego Lokalnego Centrum Sterowania. Firma prowadzi szeroki program badawczo-rozwojowy, który umożliwił stworzenie pełnego portfolio systemów sterowania ruchem kolejowym.

Rail-Mil Group to polska firma działająca w obszarze elektroniki i automatyki przemysłowej. Ponad setka inżynierów tworzy, patentuje i wdraża nowoczesne rozwiązania przeznaczone dla metra i kolei, w oparciu o europejskie standardy ERTMS oraz ETCS-L1. Jest producentem systemu rmCBTC®, który pozwala na autonomiczny ruch pociągów oraz m.in. eurobalis, programatorów, koderów LEU oraz innych podzespołów elektronicznych. Systemy dostarczone przez Rail-Mil pozwalają sterować ruchem m.in. na obydwu liniach warszawskiego Metra.

Dodatkowych informacji udziela:

Michał Kudła,

tel. 507-774-514

e-mail: [email protected]

Radom, 8 sierpnia 2024 r.

Komunikat Prasowy

Artur Szumisz powołany na dyrektora operacyjnego (COO) Kombud Group S.A.

Artur Szumisz, menedżer z ponad 20-letnim doświadczeniem w zarządzaniu obszarami finansów i controllingu, poprzednio prezes zarządu Trakcja S.A. dołączył do Kombud Group, największego polskiego producenta systemów sterowania ruchem kolejowym na stanowisku członka zarządu i dyrektora operacyjnego.

– Witamy na pokładzie Artura, który wnosi do nas doświadczenie zdobyte, nie tylko po stronie zarządcy infrastruktury i generalnego wykonawcy, ale również w firmie projektowo-inżynieryjnej pracującej na potrzeby przemysłu lotniczego i zbrojeniowego. Bardzo ważne jest dla nas wsłuchiwanie się w potrzeby klienta i to, że wnosi taką perspektywę do Grupy liczącej 550 pracowników, która realizuje tak zróżnicowane i ambitne projekty jak te prowadzone przez Zakłady Automatyki Kombud, Rail-Mil Computers czy Metroprojekt – mówi Anna Szczygielska, członek zarządu Kombud Group.

Artur Szumisz od stycznia 2015 r. związany był z grupą PKP PLK, gdzie pełnił m.in. funkcję członka zarządu, dyrektora ds. ekonomiczno-finansowych, prezesa zarządu spółki PPMT, a następnie prezesa zarządu Trakcja S.A. oraz członka Rady Nadzorczej AB Kauno tiltai. W latach 2007-2014 sprawował nadzór nad finansami i rachunkowością w spółce projektowo-inżynieryjnej gdzie odpowiadał również za controlling prestiżowych projektów realizowanych dla branży aerospace & defense m.in. dla.: Goodrich Aerospace oraz PZL Mielec należącego do Lockheed Martin.

Artur Szumisz specjalizuje się w zarządzaniu obszarami finansów i controllingu, rachunkowości, strategii wzrostu oraz wdrożeń systemów ERP. Ukończył studia doktoranckie na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, w Katedrze Rachunkowości. Jest absolwentem „Zarządzania projektami infrastrukturalnymi w budownictwie kolejowym” na Politechnice Warszawskiej. Posiada dyplom studiów zawodowych w zakresie Zarządzania oraz tytuł Master of Business Administration programu Executive MBA prowadzonego przez GFKM, Uniwersytet Gdański, IAE Aix-Marseille, Graduate School of Management, Aix-Marseille Université. Jest certyfikowanym kontrolerem finansowym oraz członkiem International Association of Controllers, posiada międzynarodowy certyfikat zarządzania projektami PRINCE® oraz Trimble®.

Kombud Group S.A. łączy dynamiczne firmy dostarczające rozwiązania cyfrowe dla branży infrastruktury krytycznej i przemysłu. Spółka powstała w wyniku połączenia Zakładów Automatyki Kombud - wiodącego krajowego producenta systemów sterowania ruchem kolejowym oraz Rail-Mil Group, polskiej firmy działającej w obszarze elektroniki i automatyki przemysłowej. Połączony potencjał technologiczny i kapitałowy stawia Grupę w gronie liderów na rynku sterowania ruchem kolejowym w Europie Środkowej.

Przez 33 lata działalności Kombud Group zrealizował ponad 250 komputerowych systemów stacyjnych dla kolei i metra oraz ponad 2000 systemów zabezpieczenia ruchu na przejazdach kolejowych. Komputerowe systemy Kombudu obsługują ruch na Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK), stacjach warszawskiego węzła kolejowego, Linii Hutniczej Szerokotorowej a także obydwu liniach warszawskiego Metra. Ponad 550 pracowników, w tym 330 inżynierów tworzy, patentuje i wdraża nowoczesne rozwiązania przeznaczone dla metra i kolei, w oparciu o europejskie standardy ERTMS oraz ETCS.

Należący do Grupy Rail-Mil Computers jest producentem systemu rmCBTC®, który pozwala na autonomiczny ruch pociągów oraz m.in. eurobalis, programatorów, koderów LEU oraz innych podzespołów elektronicznych. Z kolei spółka Metroprojekt uzyskała pierwsze pozwolenie budowlane na odcinek Kolei Dużych Prędkości dla tunelu pod Łodzią, opracowała koncepcję 2x25kV, przygotowuje tunelowe wyjście KDP z Warszawy oraz projekt dla III Linii Metra w Warszawie. Przychody spółek z Grupy za 2023 rok wyniosły 627 mln złotych.

Dodatkowych informacji udziela:

Michał Kudła,

tel. 507-774-514

e-mail: [email protected]

Radom, 7 sierpnia 2023 r.

Komunikat prasowy

Kombud Group sfinalizował połączenie z Rail-Mil

Transakcja, o której poinformowano w 2022 roku, połączyła dwóch wiodących producentów systemów sterowania ruchem kolejowym – Zakłady Automatyki Kombud oraz Rail-Mil Group. W wyniku połączenia powstała spółka holdingowa, Kombud Group, która pozostała w rękach dotychczasowych właścicieli obydwu firm. Spółka podała skład zarządu pierwszej kadencji. Jednocześnie Grupa Kombud zaprezentowała nowy logotyp.

Dzięki połączeniu powstał największy krajowy producent systemów sterowania ruchem kolejowym. Kolejny etap rozwoju obydwu firm zwiększy potencjał technologiczny i kapitałowy. Jednocześnie umożliwi wzrost w nowych obszarach, także poprzez wspólną ofertę produktową na rynku ETCS. Fuzja na poziomie holdingu zwiększa szanse i rozkłada ryzyka w komplementarnych obszarach działalności – od rozwoju technologii, poprzez certyfikacje, sprzedaż oraz wdrożenia i serwis na szeroko pojętym rynku kolejowym i pokrewnych rynkach w Polsce oraz Europie Środkowo-Wschodniej.

Prezesem zarządu Kombud Group pierwszej kadencji będzie Kazimierz Frąk. Stanowiska członków zarządu objęli Anna Szczygielska, Andrzej Kilian oraz Bartłomiej Głuch.

– Dwanaście miesięcy, które minęły od ogłoszenia informacji o połączeniu potwierdziły słuszność naszej decyzji. Już teraz widzimy, że razem mamy większe możliwości rozwoju technologicznego oraz wejścia na rynki zagraniczne – mówi Anna Szczygielska, członek zarządu w Kombud Group.

Kombud zaprezentował również nowy logotyp, który będzie wspólny dla wszystkich spółek w grupie. Sygnet jest inspirowany stylizowanym rozjazdem kolejowym oraz pierwszą literą z nazwy „Kombud”, stanowi symbol połączenia obydwu firm działających w obszarze technologii kolejowych. Czerwień, która pojawiła się w logotypie Grupy ma oznaczać krytyczne znaczenie systemów sterowania i odzwierciedla zaangażowanie firmy w podnoszenie niezawodności i zapewnienie najwyższego poziomu bezpieczeństwa.

W obszarze produktowym grupa posiada najszersze spośród krajowych producentów portfolio własnych systemów sterowania. Połączony potencjał obydwu firm liczy ponad 550 osób – w tym 330 inżynierów. Przychody spółek z Grupy za 2022 rok wyniosły powyżej 600 mln złotych.

Kombud Group S.A. łączy dynamiczne firmy dostarczające rozwiązania cyfrowe dla branży infrastruktury krytycznej i przemysłu. Spółka powstała w wyniku połączenia Zakładów Automatyki Kombud - wiodącego krajowego producenta systemów sterowania ruchem kolejowym oraz Rail-Mil Group, polskiej firmy działającej w obszarze elektroniki i automatyki przemysłowej. Połączony potencjał technologiczny i kapitałowy stawia Grupę w gronie liderów na rynku sterowania ruchem kolejowym w Europie Środkowej.

Przez ponad 30 lat działalności Grupa Kombud zrealizowała ponad 250 komputerowych systemów stacyjnych dla kolei i metra oraz ponad 2000 systemów zabezpieczenia ruchu na przejazdach kolejowych. Komputerowe systemy Kombudu obsługują ruch na Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK), stacjach warszawskiego węzła kolejowego, Linii Hutniczej Szerokotorowej a także obydwu liniach warszawskiego Metra. Ponad 550 pracowników, w tym 330 inżynierów tworzy, patentuje i wdraża nowoczesne rozwiązania przeznaczone dla metra i kolei, w oparciu o europejskie standardy ERTMS oraz ETCS. Grupa Kombud jest producentem systemu rmCBTC®, który pozwala na autonomiczny ruch pociągów oraz m.in. eurobalis, programatorów, koderów LEU oraz innych podzespołów elektronicznych.

Dodatkowych informacji udziela:
Michał Kudła
[email protected]

19 lipca 2022 r.

Komunikat prasowy

Połączenie Zakładów Automatyki Kombud i Rail-Mil Group w nowym holdingu

Dwie wiodące polskie spółki działające w obszarze rynku kolejowego: Zakłady Automatyki Kombud oraz Rail-Mil Group poinformowały o planowanym połączeniu. Wartość rynku sterowania ruchem kolejowym w Polsce jest szacowana na ok. 3 mld zł rocznie. Celem transakcji jest intensyfikacja działalności badawczo-rozwojowej oraz zwiększenie potencjału spółek z grupy na szeroko pojętym rynku kolejowym i pokrewnych. Porozumienie, zgodnie z przepisami, zostało zatwierdzone przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Wynikiem transakcji będzie połączenie Zakładów Automatyki Kombud oraz spółek wchodzących w skład Rail-Mil Group. Holding pozostanie w rękach dotychczasowych właścicieli obydwu grup.

– Połączenie jest owocem wieloletniej, bliskiej współpracy oraz zaangażowania obydwu spółek w budowę nowoczesnego oraz bezpiecznego transportu kolejowego – mówi Anna Szczygielska, członek zarządu w Zakładach Automatyki Kombud. – Kolejny etap rozwoju obydwu firm zwiększy potencjał technologiczny i kapitałowy. Jednocześnie umożliwi rozwój w nowych obszarach, zarówno poprzez wspólną ofertę produktową na rynku ETCS, działalność eksportową jak i możliwe akwizycje – dodaje Anna Szczygielska.

– Wyzwania ostatnich dwóch lat: pandemia i wojna w Ukrainie pokazały wagę krajowych kompetencji w obszarze infrastruktury krytycznej. Transakcja wzmocni nasz potencjał i ofertę firm z grupy w obydwu tych dziedzinach. Dzięki połączeniu wszystkie systemy sterowania będą w większości bazowały na komponentach wytwarzanych wewnątrz Grupy, co daje możliwość zmniejszenia zależności od importu podzespołów – deklaruje Sławomir Jasiński, wiceprezes zarządu Rail-Mil Group.

Fuzja na poziomie holdingu pozwoli zwiększyć szanse i rozłożyć ryzyka w komplementarnych obszarach działalności – od rozwoju technologii, poprzez certyfikacje, sprzedaż oraz wdrożenia i serwis na szeroko pojętym rynku kolejowym i pokrewnych rynkach w Polsce oraz Europie Środkowo-Wschodniej.

W obszarze produktowym grupa będzie posiadała najszersze spośród krajowych producentów portfolio własnych systemów sterowania. Połączony potencjał obydwu firm będzie liczył ponad 500 osób – w tym ponad 300 inżynierów. Przychody spółek z Grupy za 2021 rok wyniosły powyżej 500 mln złotych.

Zakłady Automatyki KOMBUD S.A. są jednym z liderów krajowego rynku systemów sterowania ruchem kolejowym. Przez 30 lat działalności Kombud zrealizował blisko 150 komputerowych systemów stacyjnych oraz ponad 1800 systemów zabezpieczenia ruchu na przejazdach kolejowych. Komputerowe systemy Kombudu obsługują ruch na Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK), stacjach warszawskiego węzła kolejowego, Linii Hutniczej Szerokotorowej, kopalni Bogdanka, bocznicy zakładowej Elektrowni Kozienice, a także najdłuższego – 165 km odcinka linii zarządzanej z jednego Lokalnego Centrum Sterowania. Firma prowadzi szeroki program badawczo-rozwojowy, który umożliwił stworzenie pełnego portfolio systemów sterowania ruchem kolejowym.

Rail-Mil Group to polska firma działająca w obszarze elektroniki i automatyki przemysłowej. Ponad setka inżynierów tworzy, patentuje i wdraża nowoczesne rozwiązania przeznaczone dla metra i kolei, w oparciu o europejskie standardy ERTMS oraz ETCS-L1. Jest producentem systemu rmCBTC®, który pozwala na autonomiczny ruch pociągów oraz m.in. eurobalis, programatorów, koderów LEU oraz innych podzespołów elektronicznych. Systemy dostarczone przez Rail-Mil pozwalają sterować ruchem m.in. na obydwu liniach warszawskiego Metra.

Ikonka
Wróć na górę strony